Na prowadzenie biznesu w modelu franczyzowym z roku na rok decyduje się coraz więcej osób. Często są to początkujący przedsiębiorcy, którzy nie mają wystarczająco dużo środków finansowych, aby otworzyć własny biznes. Z pomocą tym i innym osobom, które chcą rozpocząć prowadzenie własnej działalności gospodarczej, przychodzi franczyza. Jakie są jej główne zalety? Dlaczego warto zdecydować się właśnie na franczyzę?
Czym jest franczyza?
Zanim przejdziemy do tego, jakie zalety ma prowadzenie biznesu w modelu franczyzowym, warto wyjaśnić, czym w ogóle jest franczyza. Otóż pozwala ona prowadzić własną firmę, jednak pod konkretną marką. W modelu franczyzy występują dwie strony – franczyzodawca oraz franczyzobiorca. Pierwsza z nich jest właścicielem marki, natomiast druga prowadzi firmę w oparciu o standardy wyznaczone przez franczyzodawcę.
Franczyza jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które nie posiadają zbyt wielkiego kapitału na start. Zwykle bowiem od franczyzobiorców wymaga się od 5 do 20 tysięcy złotych wkładu własnego. Jest to bardzo niewiele w porównaniu z kwotami, które musimy wyłożyć, aby założyć własny sklep czy restauracje. To właśnie w handlu detalicznym oraz w gastronomii otwiera się najwięcej punktów franczyzowych.
Franczyza jest również świetną alternatywą dla osób, które marzą o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej, jednak nie mają na nią pomysłu. Nie wiedzą, jak postawić pierwsze kroki w świecie biznesu lub też boją się, że ich firma nie przyniesie im oczekiwanych korzyści finansowych.
Pomysł i realizacja
Jakie zalety ma franczyza? Franczyzodawca oferuje franczyzobiorcy konkretny pomysł na biznes, który już spotkał się z uznaniem wśród klientów. To zaś pozwala franczyzobiorcy prowadzić bezpiecznie firmę. Co więcej, otrzymuje on niezbędne informacje dotyczące tego, jak w ogóle ma być prowadzony punkt franczyzowy. Franczyzodawca przekazuje mu szeroko pojęte know-how – logo, hasło reklamowe, ale również standardy, jakie musi spełniać lokal, aby uzyskać niezbędne zgody na prowadzenie działalności (dotyczy to na przykład punktów gastronomicznych). Możemy więc powiedzieć, że franczyzobiorca otrzymuje gotową receptę na to, jak prowadzić biznes, który przyniesie oczekiwane rezultaty. Oczywiście w zamian za to franczyzobiorca zobowiązany jest płacić na rzecz franczyzodawcy konkretne, określone w umowie kwoty. Zwykle płacone są one z miesięczną częstotliwością.
Jakie zalety ma franczyza? Często zależą od przychodu, jaki w danym okresie rozliczeniowym wygeneruje punkt franczyzowy. Niemniej jednak konieczność dokonywania zapłat na rzecz franczyzodawcy nie przeraża franczyzobiorców – ostatecznie otrzymują oni solidną pomoc w najtrudniejszym dla nich momencie, czyli na początku prowadzenia działalności. Co więcej, mogą oni zawsze zwrócić się o poradę do franczyzodawcy, przedstawić własne spostrzeżenia lub podzielić się obawami. Mają więc pełne wsparcie biznesowe, którego tak bardzo brakuje osobom samodzielnie prowadzącym działalność gospodarczą.
Do wyboru, do koloru
Potencjalny franczyzobiorca może wybierać wśród wielu branż, w jakich działają punkty franczyzowe. Franczyzę najczęściej oferują firmy zajmujące się handlem detalicznym oraz gastronomią. Niemniej jednak również apteki, drogerie, supermarkety, a nawet firmy z branży edukacyjnej również proponują potencjalnym partnerom biznesowym otwarcie punktu franczyzowego. Dzięki temu możemy wykorzystać nie tylko swój potencjał czy chęci do prowadzenia własnej działalności gospodarczej, ale również posiadaną wiedzę.
W modelu franczyzowym mogą funkcjonować również punkty usługowe, które oferują na przykład usługi z zakresy kosmetologii, fryzjerstwa czy edukacji. Decydują się na franczyzę możemy więc działać w branży, w której czujemy się pewnie, a także w której chcemy się rozwijać. To sprawia, że jeszcze chętniej przychodzimy do pracy i rozwijamy swój biznes.