Otwieranie biznesu opartego na systemie franczyzowym jest coraz bardziej popularne i korzystne. Nic dziwnego, gdyż wraz z rozwojem rynku, na przykład gastronomicznego, coraz trudniej jest się wybić mniejszym firmom. Duża ilość początkujących przedsiębiorców szuka sposobu, by szybko rozwinąć firmę, a co za tym idzie zacząć zarabiać konkretne pieniądze, oczywiście przy podejmowaniu jak najmniejszego ryzyka. W konsekwencji tego idealną drogą wydaje się franczyza, która jak wszystko ma swoje plusy i minusy. Dlatego, by później nie żałować decyzji otwarcia się pod czyimś szyldem, należy przeanalizować kilka zagadnień.
Co to dokładnie jest pakiet franczyzowy?
Decydując się na franczyzę dwoje niezależnych przedsiębiorców – franczyzobiorca i franczyzodawca, podpisują umowę, dzięki której uzyskuje się dostęp do pakietu franczyzowego. Jest to spis uprawnień, obowiązków i świadczeń określonych w umowie franczyzy. Pakiet składa się z:
1. Know-how firmy (całość wiedzy i doświadczeń z zakresu prowadzenia firmy),
2. znaku towarowego (logo marki; zasady użytkowania są dokładnie określone w licencji),
3. opłat franczyzowych (warunki finansowe między przedsiębiorcami; spis i wysokość wszystkich opłat),
4. wykazu świadczeń (usługi pełnione przez franczyzobiorców na rzecz franczyzodawców i na odwrót),
5. podręcznika operacyjnego (szczegółowy opis reguł, według jakich ma być prowadzona działalność).
Dla kogo franczyza jest dobrym rozwiązaniem?
Biznes ten daje łatwiejszy start osobom, które nie mają dużego doświadczenia w prowadzeniu własnej działalności. Dzięki uzyskanemu dostępowi do know-how będzie zdecydowanie łatwiej poradzić sobie w wielu sytuacjach. Początkujący przedsiębiorcy nie muszą obmyślać skomplikowanych kampanii marketingowych, czy też szukać rozwiązań w razie większości problemów. Wystarczy stosować się do wypisanych zasad, a rozwój firmy powinien pójść gładko. Nie znaczy to jednak, że inwestor nie musi mieć cech lidera, choć i tego można się nauczyć.
Gastronomia to praca z ludźmi na wielu polach. W know-how na pewno znajdą się wskazówki, w jaki sposób należy rozmawiać z pracownikami, dostawcami czy odpowiadać na pytania gości. Natomiast książka nie stanie za nas oko w oko z rozmówcą. Dlatego przedsiębiorca musi wykazywać się umiejętnością wykorzystywania spisanej wiedzy, odnajdywania się w różnych sytuacjach oraz odpornością na stres.
Otworzenie lokalu na podstawie schematu franczyzy poleca się również ludziom, którzy potrafią stosować się do wyznaczonych reguł. Fakt, iż pozyskanie klientów, dostawców czy pracowników nie będzie trudne dzięki korzystaniu ze znanej już marki, nie oznacza, iż właściciel może spocząć na laurach. Należy w ściśle ustalony sposób zadbać o utrzymanie jakości oraz przeprowadzaniu kampanii marketingowych. Młody przedsiębiorca musi wykazać się dozą zaufania w stosunku do franczyzodawcy i działać w określony sposób, a wszelakie zmiany muszą być wcześniej zatwierdzone.
Franczyza będzie doskonałą opcją dla przedsiębiorców, którzy mają zgromadzony fundusz, ale brak im pomysłu. Będą mieli oni pewność, że franczyzodawca wykaże się pracami związanymi z kreatywnością, a oni sami przejdą do konkretnego działania.
Czy prowadzenie firmy sprawia Ci przyjemność?
Pomimo dostępu do gotowych rozwiązań, rozwój danego lokalu wymaga wcieleniem się w rolę szefa. Dlatego osoby podejmujące się tego biznesu powinny odczuwać satysfakcję i radość z wykonywanej pracy. Wiadomo przecież, że najwięcej serca wkłada się w to, co się lubi, a by być dobrym pracownikiem czy liderem, obowiązki nie mogą powodować depresji.
Czy na pewno istnieje zapotrzebowanie?
Jeśli przedsiębiorca czuje się pewnie, jest świadom zarówno wszystkich obowiązków, jak i korzyści wynikających z popisania umowy franczyzowej, do przeanalizowania pozostaje ostatni aspekt. Popyt. Należy mieć pewność o luce w oferowanych usługach, by później nie żałować podjętej inwestycji. Większe zapotrzebowanie na daną usługę lub produkt jest równe z większym zyskiem, a także szybszym zwrotem nakładu finansowego.