Polscy przedsiębiorcy pokochali franczyzę – liczby nie kłamią

Nasz kraj jest jednym z największych i najbardziej zaludnionych krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Nie ma się więc co dziwić, że przedsiębiorcy rosną w siłę i stale szukają nowych możliwości. Opcji biznesowych w naszym kraju jest wiele, jednak nasi rodacy pokochali biznes franczyzowy. Pojawił się on na polskim rynku, wraz z upadkiem komunizmu i szybko stał się fundamentem do rozwoju małej i średniej działalności gospodarczej. W ubiegłym roku, każdy chętny do wejścia na rynek franczyzy miał do wyboru ponad 1300 franczyzowych kapitałów. Jak wygląda ten rynek obecnie?

Franczyza idealnym rozwiązaniem dla Polaków

Bazując na aktualnych danych firmy konsultingowej Profit System, okazuje się, że ponad 60 000 polskich przedsiębiorców, prowadzi swoje placówki handlowe, gastronomiczne czy usługowe, pod szyldami i logo największych, krajowych i międzynarodowych sieci franczyzowych. Statystycznie rzecz ujmując, jest to około 30 procent więcej niż w innych krajach regionu środkowo-wschodniego. Można powiedzieć więcej, jest to 30 procent więcej niż we wszystkich tych krajach razem wziętych.

Według szacunków ekspertów, kolejne 3 000 przedsiębiorców, w najbliższym czasie może zdecydować się na prowadzenie biznesu franczyzowego. Oznacza to, że nasz kraj, pod względem placówek franczyzowych, zrówna się z naszymi zachodnimi sąsiadami, a także z liderem na rynku światowym, jakim jest Francja. Zagłębiając się dalej w analizę danych, przytoczonych przez wspomnianą firmę konsultingową, możemy dowiedzieć się, że podstawę biznesów franczyzowych w naszym kraju stanowią koncepcje rodzime. W końcówce roku 2020, w Polsce było około 941 systemów franczyzowych, a prognozy na obecny rok są znacznie bardziej optymistyczne, ich liczba może bowiem wzrosnąć aż do 1000. Aż cztery na pięć z nich to są krajowe formaty. Biorąc pod uwagę dane z Czech i Ukrainy, większy udział w biznesach franczyzowych stanowią zagraniczne marki. Co więcej, polscy franczyzodawcy, coraz chętniej rozpoczynają swoją działalność, na rynkach zagranicznych.

Tłuste lata poczciwej, polskiej franczyzy

Okazuje się, że znacznie więcej możemy wywnioskować z danych przygotowanych przez Profit System. Z roku na rok liczba placówek franczyzowych i ich partnerskich jednostek, z roku na rok rosła i nadal będzie mieć tendencję zwyżkową. Jednak nie ominęły polskiego rynku franczyzowego spektakularne wydarzenia. Otóż bankructwo Agencji Finansowej Grosik czy wycofanie się z polskiego rynku sieci szkół językowych English First, a także rezygnacja Kolportera z franczyzy odbiły się szerokim echem.

Na szczęście nie powstrzymało to polskich przedsiębiorców, przed własnym rozwojem i coraz śmielszym poczynaniem sobie na rynkach zagranicznych. Głównymi liderami na rynkach były sieci odzieżowe i obuwnicze, które dzięki franczyzie wzmocniły swoją rynkową pozycję, a nawet zadebiutowały na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Polscy przedsiębiorcy pokochali franczyzę – zobacz, dlaczego
Franczyzowe koncepty gastronomiczne zdominowały branże usługową, a sklepy spożywcze- handel. W górę pną się także koncepty edukacyjne, a franczyzodawcy mają coraz to większe kwalifikację, doświadczenie i wiedze, która pozwala skutecznie wspierać ich partnerów biznesowych. Licencja franczyzowa staje się coraz to bezpieczniejszym rozwiązaniem.

Wyniki pokazują także, że rynek franczyzy w Polsce staje się coraz dojrzalszy i pewniejszy siebie. Już od dobrych kilku lat, zdominowany jest on głównie przez rodzime koncepty, a niewielki odsetek, stanowią franczyzy zagraniczne.

Okazuje się, że aż osiem na dziesięć franczyz, w kraju nad Wisłą to marki polskie, a w ich ramach działa ponad 85 procent wszystkich jednostek franczyzowych. Nie da się ukryć, że prognozy dotyczące polskiego rynku franczyzowego, na ten rok zapowiadają się niezwykle korzystnie, a polscy, początkujący przedsiębiorcy, będą mieć jeszcze więcej możliwości wyboru.

Log In