Franczyza a wiek. Czy młody przedsiębiorca ma szansę na sukces? TAK!

Prowadzenie działalności gospodarczej w obecnych czasach to nie lada wyzwanie – nic dziwnego, że niektóre osoby rezygnują z pomysłu o własnych biznesach, pozostając zatrudnieni na etatach. Istnieją jednak alternatywy dla tradycyjnego modelu prowadzenia firmy, a wśród nich można wyróżnić np. model franczyzowy, polegający na współpracy dwóch podmiotów: franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Osoba, decydująca się na to rozwiązanie podpisuje umowę z właścicielem marki, który pozwala jej działać pod własnym szyldem, również udzielając licznych pomocy swojemu podopiecznemu. Czy franczyza to dobra opcja dla młodych? Jeśli tak to dlaczego?

Dlaczego młodym przedsiębiorcom jest ciężko w biznesie?

Choć średni wiek przedsiębiorców rejestrujących po raz pierwszy swoją firmę stale się obniża i możemy zaobserwować coraz to więcej młodych osób, stawiających pierwsze kroki w biznesie, w dalszym ciągu są one niekiedy bagatelizowane i szufladkowane przez społeczeństwo.

Kiedyś, kiedy Polska przechodziła transformację gospodarczą, bariera wejścia na rynek z własnym biznesem była o wiele mniejsza niż teraz, kiedy na rynku mamy tysiące firm z podobnymi ofertami. To sprawia, że osoby młode, niemające doświadczenia zawodowego często rezygnują z pomysłu założenia własnej firmy, zatrudniając się jako zwyczajny pracownik w obcych przedsiębiorstwach. Nie sprzyja również skomplikowane prawo podatkowe, które zmienia się dynamicznie. Na szczęście również i młodym, niezdecydowanym (przyszłym) przedsiębiorcom można to zadanie ułatwić.

Czy młoda osoba może zostać franczyzobiorcą?

Młodzi ludzie, którzy boją się rzucać na głęboką wodę, mogą skorzystać z franczyzowego modelu prowadzenia działalności. Nie jest koniecznością posiadanie jakiegokolwiek doświadczenia zawodowego (choć mile widziane), dlatego już nawet najmłodsze osoby, nawet po ukończeniu liceum, mogą zdecydować się na ten krok, gdyż nie ma tu tak naprawdę limitów wiekowych (poza oczywistym warunkiem pełnoletności).

Franczyza i działanie pod szyldem znanej marki to zaś zdecydowanie bardziej stabilna oraz bezpieczna opcja, niżeli zakładanie własnej działalności, która zawsze jest obarczona dużym ryzykiem. Podopieczny marki może liczyć na wiele pomocy ze strony podmiotu, zwanego franczyzodawcą, począwszy od urządzenia lokalu, poprzez dostarczanie materiałów reklamowych, skończywszy na pomoc w rekrutacjach i szkoleniach pracowników.

Całą niezbędną wiedzę tzw. know-how dostarcza właśnie właściciel marki, franczyzobiorca tak naprawdę nie musi posiadać specjalistycznej wiedzy o produktach i branży – wszystkiego nauczyć może się na początku, czy w trakcie współpracy.

Przede wszystkim chęci i dobre nastawienie

We franczyzie, podobnie jak i w każdym innym modelu biznesowym potrzebne jest odpowiednie nastawienie i podejście do codziennej pracy. W biznesie pożądanymi cechami są bez wątpienia m.in. pewność siebie, determinacja, odwaga, cierpliwość, czy zdolność pozytywnego myślenia. To również konieczność pracy z ludźmi, osoba taka, więc musi być bez wątpienia potrafiąca się w prosty sposób komunikować z pracownikami. Franczyzodawca, który nawiązuje współpracę ze świeżo upieczonym przedsiębiorcą, chce mieć pewność, że jego podopieczny będzie rzetelnie wykonywał wszystkie swoje obowiązki i działał na korzyść marki, stosując się do reguł i wymagań. W modelu tym nie ma miejscu na samowolkę i chaos, dlatego kandydat na franczyzobiorcę musi mieć odznaczać się dobrą samoorganizacją i obowiązkowością. To na szczęście coraz częściej można zaobserwować u młodych ludzi, chcących stać się częścią świata biznesowego.

Reasumując, więc franczyza jest dostępna dla każdego – przeszkodą nie jest wiek, wystarczą natomiast chęci, odważne spojrzenie na świat i jeszcze kilka innych cech. Dobrze prosperujący rynek franczyzowy zdobywa to coraz więcej branż, co jest bez wątpienia dużą szansą dla młodych ludzi.

Log In