Dlaczego franczyza to wciąż doskonały pomysł na biznes?

Jeśli ktoś chce prowadzić własny biznes, ale ma ograniczone fundusze, powinien pomyśleć o franczyzie. Coraz więcej osób decyduje się na podjęcie współpracy ze znanymi markami. Dzięki czemu łatwiej zyskują klientów i szybciej osiągają zyski. Jednak po kolei. Dlaczego franczyza to wciąż doskonały pomysł na biznes?

Czym jest franczyza?

Franczyza to prowadzenie biznesu, pod wcześniej wypromowanym logo. Franczyzodawca, czyli właściciel pomysłu za określoną kwotę udostępnia swoją markę. Natomiast franczyzobiorca zgodnie z ustalonymi zasadami, może zacząć korzystać z logo, które jest już znane wielu ludziom. Dlaczego franczyza to wciąż doskonały pomysł na biznes?

Jakie są zalety franczyzy?

Dla franczyzodawcy największą zaletą jest to, że pobiera korzyści finansowe z biznesu franczyzobiorcy. Poza tym jego firma zyskuje kolejny punkt, przez co działalność ponownie zwiększa swój zasięg.

Natomiast dla franczyzobiorcy można znaleźć trochę więcej zalet. Przede wszystkim jest to wcześniej wspomniane logo. Rozpoznawalność w biznesie odgrywa kluczową rolę, ponieważ ludzie chętniej wracają do miejsc, które znają i dobrze się w nich czują.

Kolejną zaletą dla franczyzobiorcy jest poniesiony koszt podczas otwarcie firmy. Jest on znacznie niższy od tego poniesionego podczas otwierania biznesu od podstaw. Dodatkowo atutem jest pomoc niesiona przez franczyzodawcę na każdym etapie rozwoju firmy. Sukces franczyzy jest ważny dla każdej ze stron, więc pomysłodawca biznesu chętnie wspiera radą bądź pomysłami. Jeśli nowo otwarty biznes będzie prowadzony rzetelnie i z sens, ryzyko bankructwa znacznie się zmniejszy.

Rodzaje franczyzy

Aktualnie wyróżnia się dwa rodzaje franczyzy, które zależne są od rodzaju oferowanych usług.

✅ Handlowa. Franczyzobiorca zajmuje się sprzedażą określonych produktów po wyznaczonych cenach. Istnieje także depozytowa forma franczyzy handlowej, w której towar należy do franczyzobiorcy aż do momentu jego sprzedaży.

✅ Usługowa. To franczyza, która polega na sprzedaży usług pod znanym logo. Dotyczy ona banków bądź restauracji.

Przykłady franczyzy w Polsce

Na pierwszym miejscu można postawić wszystkim znaną sieć sklepów „Żabka”. Pojawia się ich coraz więcej. Obecnie zajmują się nie tylko sprzedażą produktów spożywczych, ale także prasy i gorących przekąsek. W niektórych sklepach sieci oferowane są także usługi pocztowe.

Na kolejne wyróżnienie zasłużyła też franczyza usługowa znana na całym świecie. O McDonald słyszał chyba każdy. W swojej ofercie mają dania typu fast food, dania dla dzieci oraz zestawy. Aktualnie restauracje wyszły do klienta frontem i dowożą jedzenie do domu.
Ponadto można wspomnieć o Pizza Hut, Starbucks, sklepy sieci Stokrotka, stację paliw Orlen, cukiernię Justynkę oraz sieci komórkowe czy banki i restaurację sushi – Sushi World.

Błędy, które popełniają franczyzobiorcy

Praca w biznesie pod znanym logo, nie zawsze musi się sprawdzić. Przede wszystkim liczy się odpowiednie podejście franczyzobiorcy. Firma sama się nie poprowadzi.
Przedsiębiorca musi zatrudnić rzetelnych pracowników, nawiązać kontakty z zaufanymi dostawcami i dbać o ekspozycję towaru.

W prowadzeniu franczyzy nie można pozostawić punktu na barkach pracowników i pojawiać się w miejscu pracy sporadycznie. Dodatkowo franczyzobiorcy często rezygnują z pomocy twórcy marki, co powoduje, że ich biznes jest na niższym poziomie niż inne lokale.

Jak rozpocząć prowadzenie franczyzy?
Otwarcie biznesu franczyzowego nie jest skomplikowanym procesem. Jednak dość czasochłonnym. Pierwszym krokiem jest skontaktowanie się z franczyzodawcą, który oceni realne szanse sukcesu nowego lokalu.

Przy ocenie pod uwagę bierze wiek i wykształcenie franczyzobiorcy, wielkość miejscowości, w której ma powstać lokal i jego powierzchnię oraz lokalizację. Oczywiście każda firma może postawić dodatkowe wymagania, które franczyzobiorca musi spełnić, aby umowa mogła zostać sfinalizowana. Jednak najczęściej strony dochodzą do porozumienia.

Log In