Popularność franczyzy w Polsce stale rośnie. Można powiedzieć, że ten model biznesowy jest swoistą odpowiedzią dedykowaną przedsiębiorcom, poszukującym koncepcji na start. Jak wiadomo, to właśnie koncepcje biznesowe, które już sukcesywnie funkcjonują na rynku, dają największe bezpieczeństwo, a jednocześnie mają ogromne szanse na przetrwanie, nawet na niezwykle dynamicznym rynku. Franczyza w dużej mierze to korzystanie z już opracowanego schematu działania, który przyniósł spore zyski innym. Przedsiębiorca działa więc pod określoną marką, która jest już rozpoznawalna i sama na siebie zarabia. Czy zatem franczyza to dobry pomysł na biznes?
Czym jest franczyza?
Franczyza jest niczym innym, jak modelem biznesowym, który szybko zyskał sobie grono zwolenników. Wynika to z faktu, że niesie ona ogromne korzyści dla obu podmiotów gospodarczych- franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy. Model ten polecany jest głównie przedsiębiorcom, którzy nie chcą lub nie mogą zainwestować zbyt wiele własnego kapitału i chcieliby zacząć z czymś, co da im pewne poczucie bezpieczeństwa.
Czym więc jest i na czym polega franczyza? Otóż jest to przede wszystkim użyczenie prawa do prowadzenia własnej działalności gospodarczej przez franczyzodawcę, oczywiście pod jego szyldem. Prowadzony lokal musi spełniać standardy i wymogi marki. Oba podmioty gospodarcze zawierają ze sobą umowę – nazywaną umową franczyzy. To właśnie w tym dokumencie określane są obowiązki i prawa obu stron. Franczyzobiorca musi liczyć się z koniecznością uiszczenia opłaty, której wysokość zależy przede wszystkim od sektora, placówki, a także innych czynników.
Czy franczyza to dobry pomysł na biznes? Zalety tego modelu biznesowego.
Z reguły franczyza, szczególnie w branży gastronomicznej, uważana jest za jeden z lepszych pomysłów na biznes. Okazuje się, że ma to potwierdzenie w rzeczywistości, gdzie franczyzobiorca, decydując się na nawiązanie umowy franczyzy, może uzyskać wiele korzyści.
W pierwszej kolejności franczyza ułatwia prowadzenie własnej działalności, a także zapewnia o wiele lepszy start na rynku, jednocześnie minimalizując ryzyko niepowodzenia- które towarzyszy przy wprowadzaniu na rynek nowej marki. Dzieje się tak z powodu tego, że franczyzobiorca nabywa licencję, na podstawie której może legalnie korzystać z logo marki, a także ze strategii marketingowej i pomysłu na prowadzenie przedsiębiorstwa. Uzyskuje on więc nie tylko dobrze rozpoznawalną nazwę i znak firmowy, ale także niezbędne wskazówki i standardy dotyczące wyposażenia, produkcji, ogólnego wystroju lokalu, czy nawet samej obsługi klienta. Jest to sprawdzony przepis na sukces, a dowodem tego jest sam franczyzobiorca, który poświęcił sporo czasu na opracowanie tego, co chce nam przekazać wraz z umową franczyzy.
Kolejną niewątpliwą zaleta tego modelu biznesowego jest fakt, że na sam start nie jest wymagany duży kapitał. Franczyzobiorca będzie musiał liczyć się z koniecznością uiszczenia opłaty licencyjnej, dokonywania okresowych wpłat na rzecz franczyzodawcy – zwykle jest to określona stawka miesięczna lub procent od obrotu. Franczyzobiorca ponosi także koszty związane z zatrudnieniem nowych pracowników i ich wypłatami. Dzięki temu nie jest wymagany pokaźny kapitał, a z pewnością jest on niższy od tego, który jest niezbędny do samodzielnego otwarcia własnej działalności gospodarczej.
Konieczne jest nadmienienie także, że franczyzobiorca zyskuje dość korzystne warunki dostaw towarów, które rekomendowane są ze strony franczyzodawcy. Wszystko to sprawia, że franczyza jest świetnym modelem biznesowym i sprawdza się nawet w przypadku początkujących przedsiębiorców. Poza tym model franczyzy jest modelem względnie bezpiecznym, a także dość wygodnym, co sprawia, że warto go rozważyć, jeśli nosimy się z zamiarem założenia własnej działalności gospodarczej.