Poznaj różne rodzaje franczyzy i wybierz tę najlepszą dla siebie

Wiele osób marzy o tym, by założyć własny biznes. Nie każdy potrafi dokładnie przeanalizować, czy pomysł ma szansę na to, by stać się opłacalny i zaistnieć na rynku. Nikt nie da gwarancji na sukces, nawet mimo włożenia w powstającą firmę wysiłku i pieniędzy. Czy to oznacza, że myśl o prowadzeniu działalności należy odłożyć i nigdy do niej nie wracać? Na szczęście nie, bo istnieją sposoby, by znacznie zminimalizować ryzyko porażki. Jednym z nich jest franczyza. Jeśli nie wiesz, co to jest i jak to wykorzystać w praktyce, to czytaj dalej.

Czym jest franczyza?

To określenie opisuje prowadzenie własnej działalności gospodarczej, ale korzystając z marki innej firmy. Duża i znana sieć oferuje wsparcie w biznesie takie jak wiedza, jak się rozwijać, nazwę, logo czy nawet technologię. Jest to bardzo ważne szczególnie dla początkujących przedsiębiorców, którzy często nie mają doświadczenia, a w przypadku franczyzy dostają sprawdzone rozwiązania. W zamian za taką pomoc firma będąca franczyzodawcą oczekuje wynagrodzenia od franczyzobiorcy.

Najbardziej atrakcyjne jest to, że franczyzobiorca otrzymuje już na starcie grupę klientów zainteresowanych takimi usługami. To ważne, bo budowanie swojej bazy klientów jest mozolne i długotrwałe, a zarabiać trzeba zacząć jak najwcześniej.

Nie trzeba też myśleć o urządzaniu siedziby firmy czy placówek, bo dba o to partner, dlatego firmy objęte franczyzą wyglądają podobnie. Mowa tu o takich sieciach jak Żabka, Telepizza, McDonald’s czy Vision Express i Sushi World.

Rodzaje franczyzy

Istnieje kilka rodzajów franczyzy, które mogą się różnić np. tym, jakie wsparcie się otrzymuje.

Najbardziej znane są cztery:

Franczyza handlowa lub dystrybucyjna
Tutaj franczyzodawca zapewnia znaki towarowe, oferuje dzielenie się swoim know-how, umożliwia zaopatrzenie się w produkty, organizowane są szkolenia z obsługi klienta, a także szkolenia pracownicze czy marketingowe. Szczególnie atrakcyjne i opłacalne jest korzystanie z programów lojalnościowych, które lubią klienci. Ten rodzaj jest popularny w przypadku aptek, placówek handlowych czy stacji benzynowych.

Franczyza usługowa
Bardzo podobna do wcześniejszej, ale – jak mówi nazwa – dotyczy nie handlu, a usług, czyli np. hoteli czy restauracji. Partner dostarcza receptury, procedury oraz niezbędne oprogramowanie.

Franczyza koncepcji działalności
Franczyzodawca oferuje wsparcie marketingowe, merchandisingowe oraz daje gotowe wskazówki dotyczące obsługi klienta. Dodatkowo oczywiście mamy prawo do znaków towarowych. Ale to nie wszystko, bo w tym rodzaju chodzi o to, by poszczególne punkty należące do różnych właścicieli jak najmniej różniły się między sobą. W tym celu zwykle otrzymuje się podręcznik operacyjny, gdzie rozpisany jest każdy szczegół prowadzenia placówki. Daje to bezpieczeństwo, choć uniemożliwia bardziej kreatywne podejście.

Master franczyza
Ten typ nie jest dla każdego, zwykle wymaga dużych nakładów finansowych. Chodzi o nabycie prawa na rozwijanie sieci tej marki np. na obszarze całego kraju. Dzięki temu można udzielać licencji osobom chcącym otworzyć franczyzę, co w praktyce oznacza, że jest się bardzo samodzielnym partnerem biznesowym. Sieć franczyzy liczy się ze zdaniem wspólników, dlatego można wdrażać różne udogodnienia po ich wcześniejszej akceptacji.

Jakie są dobre i złe strony franczyzy?

Dużą zaletą jest bezpieczeństwo, bo pozwala szybko zarabiać, gdy klienci już znają i lubią markę. Poznanie wiedzy płynącej z doświadczenia jest bardzo cenne, bo jest to coś gromadzonego przez długie lata. Prowadzenie lokalu franczyzowego jest też tańsze.

Wadą jest zależność od marki, która uniemożliwia pełną dowolność. Czas trwania umowy może być minusem, gdy nie jesteśmy pewni, czy dostaniemy jej przedłużenie. Kiedy z kolei franczyzobiorca będzie miał problemy, dotkną też one naszego biznesu. Z drugiej jednak strony sprawdzona franczyza, to swojego rodzaju gotowy przepis na udany biznes. Pozwala od samego początku cieszyć się wysokimi przychodami bez bolesnej nauki na własnych, błędnych decyzjach biznesowych.

Log In