Czy franczyza to gotowa recepta na sukces biznesowy i finansowy?

Przedsiębiorcy prowadzący firmy franczyzowe najczęściej twierdzą, że dzięki dołączeniu do sieci franczyzowej ich przychody wzrosły. Jednak czy taki model biznesowy w każdym przypadku będzie korzystny dla przedsiębiorcy? Co roku rośnie ilość firm, które oferują przystąpienie do franchisingu, toteż na pewno warto się nimi zainteresować. Przed podpisaniem umowy warto jednak sprawdzić, czy jest to opłacalny model biznesowy, wybrać dobrego franczyzodawcę, a także przygotować się na obszary ryzyka, które mogą wystąpić. 

Franczyza – co to takiego?

Pomimo tego, że franchising jest coraz bardziej popularny w Polsce, aż 80% Polaków nigdy o nim nie słyszało. Nic dziwnego, gdyż w polskim systemie prawnym nie można znaleźć definicji legalnej terminu franczyza. W praktyce jest to umowa nienazwana, zawarta pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami, na mocy której jeden nadrzędny przedsiębiorca umożliwia korzystanie ze swojej renomy, marki, a także know-how, a druga odrębna firma pod względem prawnym prowadzi placówkę pod marką franczyzową na własny rachunek. Najprościej więc mówiąc, franchising to umowa licencyjna łącząca partnerów biznesowych.

 

Polskie marki najczęściej licencjonowane

W Polsce to rodzime marki najczęściej są przedmiotem franczyzy. Stanowią ponad 85 procent wszystkich jednostek franczyzowych. Prawdopodobnie w polskich placówkach franczyzowych zatrudnienie przekracza 400 tys. osób. Firmy prowadzone w ten sposób najczęściej są niewielkich rozmiarów, zatrudniających maksymalnie 5 osób. W związku z tym ten sposób zarobkowania jest najbardziej odpowiedni dla małych przedsiębiorców.

 

Otwarcie franczyzy, co warto wiedzieć? 

Przede wszystkim na samym początku należy określić swoje kompetencje i możliwości finansowe. Dobrym rozwiązaniem jest podjęcie rozmów z kilkoma różnymi franczyzodawcami w branży, którą przedsiębiorca chce się zająć. Dzięki temu można dowiedzieć się u źródła o tym, jakie w sieci franczyzowej są możliwości rozwoju, potencjalne zyski, a także uzyskać informację o koniecznych kosztach.

Na dalszym etapie planowania otwarcia franczyzy trzeba brać pod uwagę konieczne do poniesienia na początku wydatki. Do nich zaliczają się między innymi, stałe koszty licencji, opłata wstępna za przystąpienie do sieci franczyzy, a także koszty związane z dostosowaniem lokalu, marketingu, systemów operacyjnych i tym podobne.

 

Franczyza najczęściej jest tańsza niż samodzielny biznes

Przystąpienie do franczyzy najczęściej wiąże się ze znacznie niższymi kosztami niż samodzielne rozpoczęcie biznesu. Oczywiście wszystko zależy od tego w jakiej branży franczyza funkcjonuje, lecz firma PROFIT udostępniła dane, z których wynika, że obecnie przystąpienie do sieci franczyzowej to wkład pieniężny w wysokości ok. 160 tysięcy złotych netto. Jest to niewątpliwie jeden z kluczowych powodów, dla których przedsiębiorcy decydują się na takie warunki współpracy.

Jednak umowy franczyzowe to najczęściej bardzo duże dokumenty posiadające nawet 50 stron, dlatego przed ich podpisaniem warto skonsultować się z prawnikiem i księgowymi, aby sprawdzić, jakie ryzyko poniesiemy przystępując do systemu.

 

Zalety i wady współpracy franczyzowej

Najważniejszą korzyścią jaka płynie dla franczyzobiorcy jest dołączenie do sprawdzonego i skutecznego modelu biznesowego. Prowadzenie placówki pod znanym i rozpoznawalnym szyldem łatwo skłoni klientów do korzystania z usług przedsiębiorcy. Zaletą może okazać się również sprawdzone know-how, z którego młody przedsiębiorca może brać garściami.  Franczyzobiorca, wchodząc do sieci franczyzy uzyskuje dostęp do sprawdzonego modelu biznesu. Ten wielokrotnie testowany model pozwala osiągać zyski finansowe, dlatego też aż 80% firm otwierających franczyzę wypełnia umowę do końca, często przedłużając okres jej trwania. Zwiększanie punktów sprzedaży opłaca się również franczyzodawcy, który osiąga wpływy finansowe z tytułu opłat licencyjnych, ale także umacnia w ten sposób pozycję firmy na rynku, buduje markę i zapewnia jej dalszy rozwój.

Zadzwoń!