Franczyza to w obecnych czasach niezwykle popularny model prowadzenia biznesu. Polega on na ścisłej współpracy franczyzodawcy, czyli podmiotu udzielającego licencji z franczyzobiorcą, czyli osobą decydującą się prowadzić działalność gospodarczą w ramach określonej marki. Biznesy rozwijane na zasadach franczyzy otwierane są już w zasadzie wszędzie, w dużych miastach (powyżej 500.000 mieszkańców), w mniejszych miastach, małych miasteczkach, a czasem nawet i na wsiach. System ten sprawdził się również w przypadku wielu branż m.in. kosmetycznej, spożywczej, finansowej, turystycznej, czy gastronomicznej. Niektóre prosperują w dużych miastach, a jeszcze inne w małych miejscowościach. Na jaką franczyzę zdecydować się w przypadku małej miejscowości?
Mała miejscowość to mała konkurencja
W przypadku dużego miasta, gdzie okazję ma mieszkać kilkaset tysięcy mieszkańców, automatycznie ilość firm na rynku lokalnym jest większa. Decydując się, więc na biznes w dużym mieście ma się trudne zadanie, by zaistnieć i wybić się spośród najbardziej zagorzałej konkurencji. Niekiedy nawet duże nakłady finansowe przeznaczane na reklamę nie dają gwarancji, że po określonym czasie firma przegoni inne konkurencyjne firmy i zacznie pozyskiwać taką ilość klientów, by przynosiło jej to satysfakcjonujący zysk.
Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w małych miejscowościach, gdzie zdarzają się luki w branżach na rynku lokalnym. W przypadku małych miejscowości główne punkty, jakie są rozwijane, wiążą się z branżą spożywczą. Niektóre branże nie rozwijają się tam wcale lub w małych ilościach. Często bywa, że w małych miastach i miasteczkach brakuje restauracji, czy knajp, w których można zjeść ciepły i dobry posiłek. Wyszukanie dobrej lokalizacji, dobre menu i odpowiednie promowanie restauracji może, więc tu być krokiem do sukcesu i dużych obrotów.
Restauracja w małym mieście
Otwarcie punktu gastronomicznego w miasteczku, gdzie do tej pory go brakowało, może być strzałem w dziesiątkę. Nie ma tu mowy o konkurencji, z którą trzeba stale walczyć o klientów, nie trzeba też martwić się o wysokie ceny najmu lokalu tak jak w przypadku dużego miasta. Jeszcze lepiej, gdy dana restauracja oferuje dowóz na wynos prosto do domu, gdyż udogodnienie to zwiększa szansę na pozyskanie stałego, lojalnego klienta. Jedzenie na dowóz jest często wybierane zwłaszcza na przestrzeni ostatnich lat, kiedy to ludzie zamawiają posiłek na domówkę, wieczór filmowy, czy wtedy kiedy zwyczajnie nie mają czasu na gotowanie. Oczywiście wybrać również trzeba kuchnię, w jakiej specjalizować się ma restauracja. Do najczęściej wybieranych potraw na wynos należą oczywiście niezmiennie od lat pizza i kebab, lecz z roku na rok rośnie również grono miłośników kuchni japońskiej i Sushi.
Gastronomia w systemie franczyzy
Podsumowując wcześniejsze wnioski, oczywiście otwarcie restauracji w małym mieście jest dobrym pomysłem, lecz również może wiązać się to z trudnym startem. Przedsiębiorca wciąż musi zadbać o wiele różnych kwestii takich jak m.in. ułożenie planu biznesowego i strategii działania, zaprojektowanie i aranżacja lokalu, ułożenie menu i przepisów dla potraw, ustalenie standardów pracy, zatrudnienie pracowników i szkolenia. Co więcej, jeśli nigdy wcześniej nie był związany z branżą gastronomiczną, to może być to dla niego szczególnie problematyczne. W takim przypadku z pomocą przychodzi system franczyzowy, który jest w stanie odciążyć przedsiębiorcę z wielu obowiązków, a także pomóc mu w rozwoju biznesu. Jeśli chodzi o gastronomię, przykładem firmy oferującej współpracę na zasadach franczyzy jest Sushi World. Restauracja sushi, również z opcją na wynos może być bardzo dobrym i niszowym pomysłem w przypadku małych miejscowości, w których zazwyczaj jedyne punkty gastronomiczne, jakie można spotkać to pizzerie lub budki z kebabem.