Czy trzeba mieć doświadczenie gastronomiczne, aby prowadzić franczyzę?

Model prowadzenia działalności gospodarczej oparty o umowę franczyzową, potocznie zwaną franczyzą stał się we współczesnych czasach niezwykle popularny. Jako że sposób ten korzystny jest dla obu stron, zarówno franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy, sprawdził się w wielu przeróżnych branżach, począwszy od spożywczej, przez kosmetyczną i finansową, skończywszy na gastronomicznej. Ta ostatnia w oparciu o franczyzę rozwija się niezwykle prężnie i nic w tym dziwnego, gdyż prowadzenie restauracji w tym modelu daje właścicielowi duże korzyści, a także możliwości, czasem i o wiele większe niż w przypadku samodzielnego prowadzenia biznesu. Czy osoba decydująca się na otwarcie restauracji na zasadach franczyzy musi posiadać jednak jakiekolwiek umiejętności lub doświadczenie związane z gastronomią?

Franczyzodawca jako mentor i wsparcie

Podmiot udzielający licencji franczyzowej, oprócz udzielonych praw do używania znaków towarowych, nazwy marki i logo, oferuje również pomoc w wielu kwestiach prowadzenia działalności. W przypadku punktów gastronomicznych może pomóc np. w zaprojektowaniu i urządzeniu przestrzeni, aranżacji, ułożeniu odpowiedniego menu, w reklamowaniu i marketingu, w szkoleniach pracowników, a nawet rekrutacjach. Takie pomoce oferuje Sushi World, która oferuje franczyzę sushi. Dzięki wsparciu zarówno na starcie, jak i również w późniejszym czasie właściciel nie musi się martwić o wszystkie kwestie, o które musiałby się martwić w przypadku samodzielnego prowadzenia restauracji. Sprawia to również, że aby wejść do branży nie musi posiadać doświadczenia w tym zakresie, gdyż we wszystkim skorzy są mu pomóc eksperci, którzy są w stanie przeszkolić nie tylko z wiedzy o danej kuchni, ale również podzielić się wiedzą odnośnie prowadzenia i zarządzania restauracją.

Franczyza – korzystna dla początkującego restauratora

Początkujący restaurator, jak każdy inny przedsiębiorca na samym początku prowadzenia działalności gospodarczej ma nie lada wyzwanie. Czeka go ciężka praca, aby zaistnieć, stać się rozpoznawalnym i wyprzedzić konkurencję. Jak wiadomo, jest to duże obciążenie, gdyż oprócz samego promowania firmy właściciel ma również inne obowiązki m.in. rekrutowanie pracowników, kontrolowanie finansów, czy dbanie o zaopatrzenie.

Dla osoby, która wcześniej nie miała styczności z prowadzeniem restauracji może się to okazać wręcz niemożliwe. Na szczęście franczyza w tym przypadku odciąża przedsiębiorcę, gdyż w wielu aspektach jest oferowana pomoc ze strony franczyzodawcy, ale również marka jest zazwyczaj już rozpoznawalna na rynku. Działając pod znanym szyldem, właściciel nie musi, więc starać się tak jak w przypadku startu od zera, gdyż marka ma już określone grono klientów, którzy korzystali lub korzystają z jej usług i produktów. Nie musi również martwić się o pozyskanie dostawców, gdyż marka współpracuje już z określonymi dostawcami i przekazuje ich do właściciela.

O czym musi wiedzieć franczyzobiorca?

Oczywiście oprócz nadanych praw i oferowanych pomocy, franczyzobiorca nie ma pełnej swobody w prowadzeniu działalności. Jako że działa w imieniu marki musi spełniać określone obowiązki i przestrzegać nałożonych przez franczyzodawcę zasad. W zależności od umowy z danym podmiotem w umowie franczyzy spotkać się można przede wszystkim z kwotą za udzielenie licencji (czyli opłaty wstępnej), a także miesięcznymi opłatami.

Osoba decydująca się na współpracę w modelu franczyzy nie może również samodzielnie wprowadzać innowacji, czy dużych zmianach, bez uzyskania zgody właściciela marki. Zasad określonych w umowie trzeba przestrzegać, gdyż ich łamanie może zakończyć się zerwaniem umowy, czy nałożeniem kar finansowych. Pomimo jednak określonych zasad zawarcie takiej współpracy może się opłacać, zwłaszcza w sytuacji, gdy dana osoba nie ma ani doświadczenia w branży, ani w samodzielnym prowadzeniu działalności gospodarczej.

Log In