W ostatnich latach na rynku prężnie rozwinął się system franczyzowy, który zakłada współpracę między franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Ten pierwszy to podmiot, który udziela pozwolenia na rozwijanie działalności gospodarczej przedsiębiorcy, w ramach działalności jego marki. Drugi jest zaś właśnie osoba, która pod szyldem tej marki prowadzi swoją działalność. Ten model biznesowy bez wątpienia niesie za sobą pewne korzyści dla obu ze stron. Franczyzodawca udziela licencji, dostarcza wszelkie niezbędne wyposażenie, pomaga w szkoleniach pracowników, czy rekrutacji i oferuje inne wsparcia. Franczyzobiorca zaś w zamian za otrzymaną pomoc i mentoring musi przestrzegać określonych jasno w umowie zasad, które muszą trzymać się w standardach koncepcji marki.
Branża i charakter działalności
Decydując się na tego typu współpracę, oczywiście na samym początku trzeba zastanowić się, jaka branża będzie dla nas interesująca. Może się to odbywać tak jak w przypadku każdej innej działalności – przyszły przedsiębiorca wybiera tę dziedzinę, w której czuje się najlepiej. Nie jest to jednak wymagane, gdyż w przypadku systemu franczyzowego przedsiębiorca wcale nie musi być ekspertem z dziedziny, a nawet nie musi mieć doświadczenia w zakresie prowadzenia działalności i biznesu, a to wszystko właśnie dzięki temu, że w każdej chwili może otrzymać fachową pomoc od ekspertów marki. Jeśli zaś o branżę, to franczyza bardzo sprawnie przejmuje sobie kolejne rynki.
Funkcjonowanie tego systemu można zauważyć m.in. w branży kosmetycznej, spożywczej, finansowej, odzieżowej, a nawet gastronomicznej. W tej ostatniej dobrym przykładem franczyzodawcy jest Sushi World, czyli firmy oferującej franczyzę Sushi. W gastronomii jest to jeden z lepszych pomysłów na prowadzenie restauracji, gdyż kuchnia japońska i potrawa sushi cieszą się coraz większym powodzeniem, nie tylko wśród młodych ludzi.
Oferta franczyzy i franczyzodawca
Kiedy już zapadnie decyzja w kwestii branży, czas zapoznać się z listą franczyzodawców, oferujących współpracę w wybranej dziedzinie. Tutaj podczas wyboru należy wziąć kilka istotnych kwestii pod uwagę.
Pierwsza z nich to rozpoznawalność i prestiż danej marki. Im marka jest bardziej popularna, tym większe szanse na duże zyski i inne benefity oferowane ze strony franczyzodawcy. Najlepiej, więc wybrać markę, której logo i nazwa są powszechnie znane, gdyż będzie dobrze rozpoznawalna zarówno w dużym mieście, jak i na wsi. Jeśli jest ceniona i cieszy się dobrą opinią, klienci będą przychodzić z własnych chęci i duże szanse, że będą wracać.
Kolejnym ważnym czynnikiem, jaki należy wziąć pod uwagę to warunki współpracy postawione przez franczyzodawcę. Oprócz samych opłat należy dokładnie przeanalizować, w czym będzie wspierała nas marka i jaki oferuje pakiet startowy. Wcześniej wspomniana firma Sushi World przykładowo oferuje na sam start współpracy pomoc w aranżacji, grafiki i zdjęcia do lokalu, opakowania do posiłków na wynos, reklamę zewnętrzną, stronę internetową, materiały reklamowe w formie papierowej oraz pomoc w ułożeniu menu itp.
Opłaty franczyzowe i koszty prowadzenia działalności
Ważne, aby dokładnie przeanalizować i zapoznać się z opłatami, jakie obowiązują franczyzobiorcę w umowie franczyzowej. Na samym początku przedsiębiorca zazwyczaj musi uiścić opłatę startową, w zamian za udzielenie licencji i pozwolenia na korzystanie ze znaków towarowych i brandingu marki.
Przez cały okres współpracy co miesiąc musi też jednak odprowadzać część zysku na rzecz franczyzodawcy. Niektóre firmy oferują opłatę w postaci procentu od sprzedaży, niektóre zaś w postaci opłaty stałej, która nie zmienia się niezależnie od zarobków. Trzeba, więc przeanalizować dokładnie, czy wysokość opłaty będzie adekwatna w stosunku do proponowanej oferty i rozpoznawalności marki. Oczywiście przy tym trzeba wziąć również wszystkie inne koszty, które poniesie się w ramach działalności gospodarczej np. czynsz za najem lokalu.