Franczyza cieszy się dużą popularnością, zwłaszcza wśród początkujących przedsiębiorców. Rozpoczęcie działalności gospodarczej pod marką doświadczonego partnera biznesowego związane jest z mniejszym ryzykiem niepowodzenia. Jakie są zalety i wady franczyzy? Czy dołączenie do sieci franczyzowej się opłaca?
Zalety franczyzy
Liczba marek franczyzowych dostępnych dla polskich przedsiębiorców stale rośnie. Franczyza uważana jest za jeden z najbezpieczniejszych sposobów na biznes. Główną zaletą systemów franczyzowych jest możliwość prowadzenia działalności pod znaną marką. W ramach umowy przedsiębiorca otrzymuje:
✅ licencję na korzystanie ze znaku towarowego marki,
✅ podręcznik operacyjny zawierający opisy i metody skutecznego prowadzenia działalności,
✅ know-how.
Rozpoznawalność marki oraz zaufanie do niej ułatwia zdobywanie klientów i umożliwia szybsze rozpoczęcie zarabiania. Sprawdzony sposób na biznes pozwala uniknąć błędów i pomyłek, typowych dla początkujących przedsiębiorców. Skuteczny pomysł oraz doświadczenie franczyzodawcy przekłada się na mniejsze ryzyko niepowodzenia inwestycji. Do zalet dobrej oferty franczyzowej zalicza się także stałe wsparcie, począwszy od wykonania analizy biznesowej, poprzez wybór najlepszej lokalizacji na otwarcie placówki i pomoc w założeniu działalności gospodarczej.
Franczyzodawca zapewnia ponadto pomoc opiekuna w zakresie kwestii formalnych, organizacyjnych i merytorycznych. Franczyzobiorca może także korzystać ze specjalnych cen i atrakcyjnych rabatów u dostawców. Założenie własnej firmy wymaga samodzielnej troski o każdy aspekt jej funkcjonowania, także w zakresie prowadzonych działań marketingowych. Podpisanie umowy franczyzowej zapewnia wsparcie działu marketingu firmy, a realizowane ogólnokrajowe kampanie reklamowe przynoszą efekty całej sieci podmiotów.
Wady franczyzy
Oprócz licznych zalet franczyza posiada również wady. Aby ich uniknąć, często wystarczy porównanie ofert różnych franczyz oraz ich dokładna analiza. Za wadę tej formy działalności można uznać konieczność dostosowania się do wytycznych i zasad franczyzodawcy. Franczyzobiorca zobligowany jest do przestrzegania opracowanych przez franczyzodawcę reguł, bez możliwości ich zmiany czy ulepszania. Zasada ta jest jednak zrozumiała, ponieważ przynosi korzyści dla franczyzobiorcy. Innym zagrożeniem może być utrata zaufania klientów do marki, wynikająca z błędu właściciela franczyzy lub innego franczyzobiorcy. Choć przyczyny te są niezależne od przedsiębiorcy, może on boleśnie odczuć skutki utraty zaufania wśród klientów, prowadzące do znaczącego zmniejszenia zysków. Stały kontakt franczyzodawcy z franczyzobiorcami pozwala jednak na bieżąco reagować na pojawiające się nieprawidłowości.
Czy franczyza się opłaca?
Franczyza stanowi idealne rozwiązanie dla osób chcących rozpocząć własną działalność związaną ze znaną marką. Boisz się zaryzykować lub nie masz pomysłu na własny biznes? Posiadając środki finansowe niezbędne do podjęcia inwestycji można zdecydować się na bezpieczne rozwiązanie, pozwalające uniknąć ryzyka niepowodzenia. Stosowanie się do zasad panujących w sieci franczyzowej oraz odpowiednie zarządzanie podmiotem są sposobem na szybki zwrot nakładów finansowych.
Wraz z zakupem licencji, franczyzobiorca otrzymuje poufną wiedzę dotyczącą wielokrotnie zweryfikowanego i przetestowanego modelu biznesu. Franczyza jest sposobem na uniknięcie błędów i niższe koszty dzielone na całą sieć. Siła marki przekłada się na silniejszą pozycję negocjacyjną z kontrahentami.
Dobrej jakości towary oraz działania marketingowe stanowią receptę na sukces przynoszący zyski, satysfakcjonujący obie strony umowy. Franczyzodawca zapewnia ciągłe i wyczerpujące wsparcie, pozwalające na szybszy rozwój sieci. Mimo nielicznych wad, przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na podjęcie działalności w ramach franczyzy. Zdecydowana przewaga zalet nad wadami oraz sprawdzony, gotowy pomysł na sukces przemawia na korzyść tego modelu biznesu.