Popularne i dochodowe franczyzy w Polsce – przykłady

Popularne i dochodowe franczyzy w Polsce – przykłady

Franczyza jest bardzo chętnie wybieranym modelem biznesowym w Polsce. Decyzja o rozpoczęciu działalności wymaga dokładnego rozważenia kwestii związanych z lokalizacją, możliwościami finansowymi czy własnymi predyspozycjami. Jakie są najbardziej popularne i dochodowe biznesy franczyzowe w Polsce?

Czym jest franczyza?

Franczyza polega na ścisłej i nieustannej współpracy pomiędzy dwoma niezależnymi od siebie podmiotami gospodarczymi, tj. franczyzodawcą udostępniającym koncept biznesowy oraz franczyzobiorcą korzystającym z pomysłu na dochodowy biznes. Umowa franczyzowa szczegółowo określa prawa i obowiązki stron oraz zasady prowadzenia biznesu. Przedmiotem umowy jest zweryfikowany pomysł na biznes, licencja na korzystanie z logo oraz know-how.

Franczyza w Polsce

Biznes franczyzowy w Polsce stale się rozwija. Podział tej formy działalności wyróżnia dwa jej podstawowe rodzaje: franczyzę handlową i usługową. Franczyza handlowa, inaczej dystrybucyjna polega na sprzedaży określonych produktów przez franczyzobiorcę. Tego typu działalność prowadzą między innymi apteki, stacje paliw, sklepy spożywcze oraz sklepy odzieżowe.

Franczyza usługowa polega natomiast na oferowaniu przez franczyzobiorcę określonych usług, świadczonych dzięki otrzymaniu dostępu do receptur, oprogramowania i sposobów ich wykonywania. Przykładami takich biznesów są przede wszystkim lokale gastronomiczne oraz placówki bankowe i finansowe.

Najpopularniejsze franczyzy w Polsce

Jak kształtuje się rynek franczyzy w Polsce? Najpopularniejsze franczyzy to przede wszystkim sklepy spożywcze i gastronomia, takie jak:

Żabka – ta największa sieć małych sklepów oferuje sprzedaż produktów spożywczych oraz szybkich przekąsek, a także dodatkowe usługi np. doładowanie telefonu czy odbiór paczek. Do zalet franczyzy pod tą marką można zaliczyć łatwy start, niewielki wkład początkowy, niskie comiesięczne opłaty, bezpieczeństwo oraz wysoki przychód podstawowy.

Carrefour Express – sukces firmy spowodowany jest wdrożoną strategią rozwoju marki. Sklepy marki działają w trzech formatach różniących się powierzchnią. Sklepy te oferują sprzedaż artykułów spożywczych oraz ciepłych przekąsek. Dzięki modelowi współpracy ajencyjnej franczyzobiorca ponosi niższe koszty początkowe. Do plusów tej franczyzy zalicza się dużą rozpoznawalność marki, szeroką, nieustannie rozszerzaną ofertę oraz ogólnopolską reklamę i marketing.

Mc Donald’s – znana na całym świecie sieć barów szybkiej obsługi. W przypadku tej firmy to franczyzodawca odpowiada za znalezienie lokalizacji i podjęcie decyzji o inwestycji. Do zalet franczyzy pod tą amerykańską marką zalicza się wygodny start, specjalny program szkoleń oraz wsparcie w podejmowaniu kluczowych decyzji.

Delikatesy Centrum – jedna z większych sieci franczyzowych, oferująca lokalne, wysokiej jakości produkty oraz zaawansowany system lojalnościowy.

Groszek – ogólnopolska sieć sklepów samoobsługowych,

Stokrotka – sieć supermarketów i marketów, działająca na polskim rynku już od ponad 20 lat,

Subway – sieć restauracji franczyzowych z ofertą obejmującą głównie kanapki, wrapy i sałatki,

Biesiadowo – popularna sieć pizzerii z charakterystycznym wyglądem lokali,

Al. Capone – sieć specjalistycznych sklepów alkoholowych.

Na wyróżnienie zasługuje z pewnością Sushi World – dobrze prosperująca sieć restauracji, oferująca pyszne jedzenie, szybką obsługę i wyjątkową atmosferę. Franczyza pod tą marką jest pewnym i bezpiecznym sposobem na biznes.

Franczyzobiorca otrzymuje dostęp do sprawdzonych rozwiązań oraz szkoleń i kursów. Franczyza z Sushi World zapewnia rozpoznawalne logo, podręcznik operacyjny, materiały reklamowe oraz pomoc w opracowaniu działań promocyjnych. Do zalet współpracy można zaliczyć wysokie zyski i skuteczny model biznesowy.

Popularne franczyzy w innych branżach to między innymi:

✅ epaka.pl – usługi kurierskie i pocztowe,

✅ Esotiq – sieć sklepów, których oferta obejmuje bieliznę damską,

✅ Monetia – największa polska sieć agencji płatniczych,

✅ Godan – prężnie rozwijająca się marka, specjalizująca się w produkcji, sprzedaży i dystrybucji artykułów do organizowania imprez i przyjęć.

Sam więc widzisz, że franczyza jako model biznesowy to doskonały, popularny i trwały pomysł na biznes.

Log In