Prowadzisz firmę i zastanawiasz się, jak ją rozwinąć? To dylemat, przed którym prędzej czy później staje większość osób decydujących się na własną działalność. Własna działalność daje więcej swobody, lecz wymaga samodzielnego myślenia nad strategią oraz kierunkiem poszczególnych decyzji, z myślą o rozrastaniu się przedsiębiorstwa i oczywiście wypracowywaniu większych zysków. Istnieją różne metody, a jedną z ciekawszych jest franczyza. Jak zadbać zatem o progres swojego biznesu?
Działania marketingowe
Marketing jest jednym z kluczowych aspektów i to w zasadzie bez względu na to, na jakim etapie rozwoju jest firma. Odpowiedniej promocji potrzebują równie mocno początkujący, jak i podmioty będące na rynku od wielu lat. Warto zatem zastanowić się, czy nie ma przypadkiem możliwości podjęcia się kolejnych działań w tym zakresie — tym bardziej, że obecnie dostępny jest znacznie większy zbiór narzędzi.
Poza tymi tradycyjnymi formami promocji można usprawnić komunikację w sieci, zlecić serię wpisów sponsorowanych oraz ruszyć z kampaniami w popularnych serwisach społecznościowych. W ten sposób można dotrzeć do nowych klientów, co powinno się przełożyć na wzrost sprzedaży.
Nowe produkty w ofercie
Często drogą do rozwoju jest poszerzenie oferty i jej dywersyfikacja. Warto pomyśleć o nowych produktach, być może niekoniecznie dokładnie z segmentu, który obejmowały te dotychczasowe. Tym samym zwiększa się grono odbiorców, a przez to również obroty, co pozwala na rozrastanie się przedsiębiorstwa. Dotyczy to szczególnie tych marek, które działały w wybranej niszy, gdzie oferuje się tylko ograniczony asortyment, a fragment rynku szybko ulega nasyceniu.
Częstą praktyką jest również to, żeby sprzedając produkty budżetowe, zdecydować się na wypuszczenie takiego z kategorii premium. Można wtedy otworzyć się na kolejną grupę docelową, a przy okazji zadbać o wzrost renomy samej marki.
Większe skupienie na klientach
Podstawą większości biznesów jest budowanie relacji z klientami, nie tylko poprzez odpowiednie podejście czy obsługę, ale również rozpoznawanie i spełnianie ich potrzeb. Bardzo dużo mogą zatem dać badania robione z udziałem klientów, które pozwolą zebrać ich opinie i sprawdzić nastroje. Można się dowiedzieć, jak oceniają produkty i usługi, poziom obsługi czy swój stopień zaufania względem firmy.
Do tego warto się dowiedzieć, co ich zdaniem wymaga usprawnień oraz ewentualnie czego jeszcze poszukują oni w ofercie. Budowanie relacji z klientami jest niezwykle istotne, gdyż pozwala zbudować grono lojalnych odbiorców, a do tego takie osoby polecają następnie firmę swoim znajomym czy rodzinie, co prowadzi do wymiernych zysków dla przedsiębiorstwa.
A może skorzystać z franczyzy?
Metodą zyskującą na popularności jest franczyza. Sprzedaż licencji i rozwój firmy na takich zasadach może być bardzo dynamiczny, a z perspektywy przedsiębiorcy często trochę prostszy, gdyż oznacza to mniej zadań dla niego samego. Franchising wiąże się ze zwiększaniem wartości marki, a przede wszystkim pozwala na rozbudowę kanałów dystrybucyjnych i wzmocnienie pozycji na rynku – najpierw lokalnym, a potem nawet w szerszej skali. Głębiej wchodzi się tym samym w rynek i do tego ogranicza przestrzeń na działania konkurencji.
Franczyzodawca udziela swojego know-how, ale nie musi zarządzać całą siecią podlegających mu podmiotów czy kolejnymi członkami personelu, oszczędzając i na kosztach administracyjnych. W zamian za to zyskuje tymczasem lojalnych i zmotywowanych partnerów biznesowych. Wszystko przez to, że franczyzobiorcy są właścicielami swych przedsiębiorstw, wykładają na nie własne pieniądze i tym samym są zdecydowanie bardziej zaangażowani od pracowników najemnych.
Przedsiębiorcy, których pomysł biznesowy wypalił, lecz nie mają oni środków na samodzielne inwestycje w kolejne placówki, mogą zatem skorzystać z franczyzy, rozwijając firmę i to często w dużej skali, bez zaciągania kredytów czy szukania zewnętrznych inwestorów.