Działalność oparta na umowie z franczyzodawcą staje się coraz bardziej popularna. Jest to bardzo korzystna umowa dla obu stron. Franczyzobiorca dostaje możliwość korzystania z wielu elementów marki franczyzowej, a sam franczyzodawca za udostępniane swojego know-how otrzymuje gratyfikację pieniężną. Taka umowa zawiera wszelkie reguły i obowiązki, jakimi muszą kierować się strony zawierające umowę franczyzy.
Jak działa franczyza?
Termin ten pojawia się w języku od dawna. Wielu młodych przedsiębiorców nie wie jednak dokładnie, na czym polega ten rodzaj umowy. Najprościej franczyzę można określić jako prowadzenie własnej działalności pod szyldem cudzej marki. Zaletą takiego rozwiązania jest obniżenie ryzyka niepowodzenia na starcie działalności. Znana klientom już wcześniej marka łatwiej przyciąga ich do nowo powstałego miejsca.
Franczyzobiorca otrzymuje również za licencję potrzebną wiedzę do prowadzenia biznesu oraz gotową listę dostawców do naszego przedsiębiorstwa po niższych cenach. Aby jednak to wszystko pozyskać, to osoba podpisująca umowę na franczyzę, musi się zobowiązać do płacenia opłat franczyzowych, dostosowania standardów do wymagań marki oraz do kupowania produktów u konkretnych dostawców.
Główne zalety franczyzy
Zdecydowanie się na taki model biznesowy jest dobrą opcją dla osób, które nie czują się pewnie w biznesie lub niemających pomysłu na własną działalność. Przedsiębiorca otrzymuje bowiem gotową i sprawdzoną wiedzę na temat prowadzenia działalności. Franczyzodawcy oferują pomoc na każdym z etapów prowadzenia działalności. Ryzyko upadłości jest więc znacząco mniejsze niż w przypadku działania na własną rękę.
Korzystanie z franczyzy to także zapewnienie nam reklamy ze strony franczyzodawcy. Biznesy franczyzowe są już najczęściej rozpoznawalne przez klientów, co znacząco szybciej ich przyciągnie do nowego przedsiębiorstwa w okolicy.
Decydując się na franczyzę dostajemy również konkretną listę dostawców, z której przyjdzie nam korzystać. Oszczędza to nam czasu, a towar, jaki będziemy zamawiać, otrzymamy po niższej cenie niż standardowo byśmy to zrobili. Franczyza to także duża swoboda w prowadzeniu działalności. Sami bowiem do pewnego stopnia kreujemy nasze ceny i marże na produktach.
Franczyzobiorca aktywnie uczestniczy w procesie umacniania pozycji rynkowej danej marki, a jednocześnie nabywa doświadczenia, które może okazać się przydatne do otwarcia autorskiej firmy w przyszłości. Oczywiście o ile będzie tego chciał.
Podpisanie umowy na franczyzę łączy się także z pewnymi wymogami, które mogą być sprawdzone za pomocą kontroli w każdym momencie. Niestosowanie się do określonych w pierwotnej umowie zasad może skutkować odebraniem nam licencji. W pierwszym odczuciu może być to postrzegane jako wada. Jednakże dbanie o standardy marki i ewentualne naprawianie wskazanych błędów może być kluczem do sukcesu naszej działalności.
Prowadzenie działalności franczyzowej nie wymaga kreowania własnej marki. Dostajemy gotowy i sprawdzony pakiet rozwiązań, który ma przynosić zyski. Nie trzeba więc myśleć nad nazwą, logo i strategią reklamową. Mija Cię najtrudniejszy etap prowadzenia firmy, tak zwane „rozkręcanie biznesu”.
Czy warto prowadzić biznes w oparciu o franczyzę?
Dla osób bez doświadczenia w biznesie jest to bardzo korzystna umowa, umożliwiająca szybki rozwój i sukces. Warto jednak dobrze wybrać swojego franczyzodawcę, gdyż nie każdy zapewni nam korzystne warunki. Wybieraj więc tylko sprawdzone marki, takie jak na przykład Sushi World.
Wiedza i wsparcie jakie otrzymacie jest nieocenionym plusem takiego rodzaju działalności. Na sukcesie twojej firmy zależy również franczyzodawcy, ponieważ będzie czerpał on z tego korzyści w przyszłości. Jest to więc gotowy przepis na sukces. Rynek jest coraz mocniej zagospodarowywany przez różnych franczyzodawców, dlatego każdy znajdzie coś dla siebie.