Franczyza to nic innego jak model biznesowy, który zakłada współpracę pomiędzy dwoma podmiotami: franczyzodawcą oraz franczyzobiorcą. Franczyzodawca zapewnia przede wszystkim markę i sam pomysł na działalność, franczyzobiorca zaś zyskuje pomoc w początkach prowadzenia biznesu. Choć franczyza wydaje się być nowością, od lat w tym modelu działa wiele firm na polskim rynku, także tych bardzo popularnych. Poznajmy je.
McDonald’s
Mało kto zdaje sobie sprawę, że restauracje McDonalds działają na zasadzie franczyzy. W dużych miastach jest ich pełno, lecz możemy je znaleźć także w mniejszych miejscowościach, Marka to, choć nie jest polskiego pochodzenia, działa na terenie naszego kraju od dawna. Co więcej, większość punktów zamyka się jedynie z przyczyn od siebie niezależnych, takich jak wypowiedzenie umowy najmu czy przeniesienie działalności w inną lokalizację, na przykład z chęci zwiększenia powierzchni restauracji.
Żabka
Sklep spożywczo-monopolowy, w którym każdy z nas przynajmniej raz na jakiś czas dokonuje drobnych zakupów, działa od lat w modelu franczyzy. Żabka w ostatnich latach przeszła dużą metamorfozę – z małych osiedlowych sklepików stworzono duże punkty handlowe oferujące swoim klientom kawę na wynos i gorące przekąski. Małe powierzchnie zmieniły się w duże przestrzenie handlowe, a to wszystko dlatego, że odnotowano ogromne zapotrzebowanie klientów na towary, jakie oferuje ta niepozorna marka.
Golden Rose
Każda kobieta z pewnością rozpoznaje markę Golden Rose. W sklepach zlokalizowanych głównie w galeriach handlowych można zakupić lakiery do paznokci, kosmetyki do makijażu ust czy oczu, a także produkty pielęgnacyjne. Punkt handlowy można otworzyć również w formie wyspy na terenie galerii. Kosmetyków marki Golden Rose nie kupimy w żadnym innym sklepie, jedynie tych, które działają pod tym szyldem. Z roku na rok otwiera się coraz więcej sklepów i wysp handlowych pod szyldem Golden Rose, co wynika ze wzrostu popularności ich kosmetyków wśród klientek.
Pijalnie Wódki i Piwa
Franczyza baru z trunkami oraz lekkimi przekąskami to odpowiedź na potrzeby dzisiejszego społeczeństwa. Obecnie działa jedynie 22 barów pod tym szyldem, jednak warto wziąć pod uwagę fakt, iż Pijalnie Wódki i Piwa działają na polskim rynku od niedawna, co sprawia, że liczba 22 i tak wydaje się być imponującym wynikiem. Na franczyzę tego typu decydują się głównie przedsiębiorcy, którzy już prowadzą bar i nie są zadowoleni z obecnych obrotów. Otwarcie nowego lokalu pozwala im odnieść sukces w biznesie.
Greenpoint
Popularna szczególnie wśród kobiet pomiędzy 25 a 45 rokiem życia marka Greenpoint działa właśnie w systemie franczyzowym. Franczyzobiorca ponosi koszty początkowe, czyli zobowiązany jest wnieść wkład własny, jednak nie ponosi on kosztów zakupu towaru, który dostarczany jest w systemie depozytowym.
Sklepy Greenpoint działają obecnie w największych galeriach w Polsce, ale również w mniejszych punktach handlowych. Jest to marka, która już od kilkudziesięciu lat doskonale prosperuje.
Dlaczego warto zainwestować we franczyzę?
Powyższe firmy to jedynie przykłady tych, które działają obecnie w systemie franczyzowym. Jest to doskonały sposób na to, aby zminimalizować ryzyko niepowodzenia działalności gospodarczej. Co więcej, franczyzobiorca nie musi ponosić wysokich kosztów początkowych. Prowadzi on działalność pod rozpoznawalnych szyldem, który przyciąga klientów. Może również liczyć na pomoc w otwarciu punktu handlowego oraz rozreklamowaniu go. Wszyscy zainteresowani franczyzą mogą skorzystać z oferty Sushi World, który oferuje klientom jedzenie na wynos. Jest to doskonały sposób na to, aby rozpocząć swoją przygodę z biznesem, a także gotowaniem. Jak wskazują powyższe przykłady, nie należy bać się franczyzy, gdyż może ona przynieść przedsiębiorcy spore korzyści.