Franczyza to popularnie występujący w dzisiejszych czasach model prowadzenia działalności gospodarczej i niezwykle dobry dla osób, które chcą otworzyć swój własny biznes, jednak nie mają na to żadnego pomysłu. Franczyza polega na ścisłej współpracy między franczyzodawcą a franczyzobiorcą, po uprzednim powiązaniu się wzajemnie umową pisemną. Podmiot udzielający licencji franczyzowej nakłada obowiązki, ale również daje określone prawa i możliwości dla franczyzobiorcy, który otwiera pod jego skrzydłami nowy punkt. Ten sposób prowadzenia biznesu jest tak naprawdę korzystny dla obu stron, jakie są więc podstawowe zalety prowadzenia franczyzy dla każdej z nich?
Zalety dla franczyzobiorcy
Prowadzenie działalności gospodarczej na podstawie umowy franczyzowej może być naprawdę komfortowe dla początkujących przedsiębiorców. Może przemówić zwłaszcza do osoby, która marzy o rozpoczęciu własnego biznesu, jednak obawia się ryzyka wejścia na rynek lub nie ma do końca pomysłu na produkty, usługi i późniejsze promowanie firmy. Trzeba przyznać, że w czasach tak dużej konkurencji wejście z nową marką na rynek faktycznie wiążę się z dużym ryzykiem i może minąć dużo czasu, zanim stanie się ona rozpoznawalna czy wybierana przez klientów. Tu, jako że przedsiębiorca decydujący się na franczyzę działa już pod szyldem znanej marki, ze sprawdzonymi przez klientów produktami i rozwiązaniami, nie ma tego problemu i może mieć większe poczucie bezpieczeństwa już nawet na samym starcie.
Kolejnymi zaletami franczyzy jest to, że podmiot dzieli się z franczyzobiorcą pewnymi wskazówkami, informacjami na temat prowadzenia firmy tzw. know-how. Wiąże się to z pomocą na wielu płaszczyznach np. przy projektowaniu aranżacji i wystroju wnętrza, w rekrutacji pracowników, w przeprowadzaniu szkoleń, wsparcie przy doborze asortymentu itd. Franczyzodawca, więc oprócz gotowej marki i znaku towarowego, daje z siebie dużo, aby pomóc swojemu podopiecznemu rozwinąć skrzydła, gdyż jak wiadomo, gdy franczyzobiorca zarabia, to on również.
Zalety dla franczyzodawcy
Franczyza wiąże się również z korzyściami dla podmiotu udzielającego licencji, gdyż w przeciwnym przypadku nie miałaby po prostu racji bytu. Franczyzodawca, zyskując na współpracy lojalnych partnerów biznesowych, może rozwijać markę pionowo i poziomo. Dzięki franczyzobiorcom zyskuje kolejne punkty i kanały dystrybucji produktów, czy usług w najróżniejszych zakątkach kraju, czy to w dużym mieście, w małym miasteczku, a nawet na wsi. Ma w ten sposób gwarancję na rosnącą rozpoznawalność marki i generując większe zyski, może skupić się na ulepszaniu marki, produktów itd. Przekazując całą wiedzę know-how, nie musi stale kontrolować i zarządzać całą siecią, przez co zaoszczędza na tym czas i pieniądze.
Z jakimi franczyzami można się spotkać na rynku?
Sieci franczyzowych jest współcześnie naprawdę wiele i o niektórych nie pomyślelibyśmy w pierwszej chwili, że są objęte franczyzą. Ten sposób prowadzenia działalności obejmuje wiele branż, m.in. spożywczą, kosmetyczną, finansową, odzieżową, czy gastronomiczną. Każda jak wiadomo, rządzi się swoimi prawami i wymaga niestandardowego, indywidualnego podejścia do prowadzenia działalności.
Dynamicznie rozwijają się franczyzy zwłaszcza w branży spożywczej i gastronomii. Osoba, która pragnie otworzyć własną restaurację, może skorzystać z dobrych i sprawdzonych pomysłów, decydując się na np. franczyzę Sushi. Tego typu rozwiązanie proponuje przykładowo Sushi World, która oferuje franczyzobiorcom prowadzenie restauracji z sushi pod szyldem swojej marki, pomagając w wielu aspektach prowadzenia biznesu m.in. przy rekrutacji, szkoleniach, urządzaniu wnętrza restauracji, reklamie. Jeśli zaś chodzi o Sushi, to jest ona bardzo popularną i lubianą przez Polaków (i nie tylko) japońską potrawą, przez co jest duża szansa na przyciągnięcie klientów i duże zyski.