Franczyza jest systemem sprzedaży towarów, usług lub technologii, który cechuje się bliską i długotrwałą współpracą pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami: franczyzodawcami i franczyzobiorcami. Franczyza to bardzo dobry sposób na rozpoczęcie działalności gospodarczej, który w Polsce zaczął dopiero niedawno być popularny. Działa na jego podstawie wiele firm z listy 100 największych na świecie. Chcesz wiedzieć, jakie cechy powinien mieć dobry franczyzobiorca?
Podstawą każdej działalności gospodarczej są ludzie, a franczyza nie jest wyjątkiem
Najlepiej działające biznesy są oparte na tym, że wiedzą jak działać na rynku i jakie działania sprawdzą się przy rywalizacji z konkurencją. Najistotniejszym aspektem, jeśli chodzi o konkurencję jest zaangażowanie w działalność firmy ludzi, którzy najlepiej znają koniunkturę w określonej społeczności. Żeby znaleźć i zatrzymać przy sobie klientów trzeba systematycznie się rozwijać i ciężko pracować. Kłopotliwą kwestią w tym przypadku jest oddalona o wiele kilometrów centrala firmy od punktu usługowego.
Znane sieci restauracji musiały poznać i dotrzeć do smaku lokalnych mieszkańców, gdzie czasami trzeba było również uwzględnić kontekst kulturowy czy religijny. W systemie sprzedaży opartym na franczyzie prowadzeniem określonego miejsca zajmuje się osoba, która często jest elementem tej społeczności, gdzie popularna firma chce rozpocząć swoją działalność. Bardzo mocny nacisk kładzie się na zaangażowanie ludzi, którzy potrafią przejawiać własne inicjatywy, chętnie podejmują się różnych spraw i potrafią je załatwić. Franczyzobiorca ma ogromną wolność w podejmowaniu decyzji, które są istotne dla skutecznej sprzedaży, dlatego też powinien mieć on odpowiednie kwalifikację, będące podstawą do podejmowania właściwych decyzji, być komunikatywny i potrafić zarządzać zespołem.
Jakie cechy powinien mieć dobry franczyzobiorca?
Dobry franczyzobiorca powinien mieć określony zestaw cech, które będą mu ułatwiały prowadzenie franczyzy. Najistotniejszą cechą, która powinna charakteryzować dobrego franczyzobiorcę jest upór oznacza to oddanie swojej pracy, samozaparcie, uporczywość w konsekwentnym realizowaniu planu, gotowość do poświęceń, chęć rozwoju systemu sprzedaży usług lub towarów.
Kolejną istotną cechą jest przedsiębiorczość, która będzie wyrażała się w zdolności zarządzania ludźmi, czasem, przedsiębiorstwem, dodatkowo umiejętności określania zadań, a czasami również ich delegowania, prowadzenia inwestycji opiewających na wysokie kwoty. Trzeba być zaangażowanym, pełnym inicjatyw, pomysłowym i aktywnym człowiekiem, żeby spełniać się w tej działalności.
Następną istotną cechą jest ambicja. Franczyza to taka forma prowadzenia działalności, która sprawdzi się u osób, które chcą być niezależne, ale potrafią ciężko i sumiennie pracować, czasami poświęcić się, gdy znają cel i drogą, którą muszą przejść. Jest to zawód dla osób, które potrafią cały czas się rozwijać, udoskonalać i szukać nowych rozwiązań. Nie jest to praca dla osób, które nie lubią uczyć się nowych rzeczy, chcą i potrzebują stabilizacji.
Ostatnią cechą, którą warto wymienić u dobrego franczyzobiorcy jest zaradność. Człowiek zaradny to taki, który potrafi sobie radzić bez względu na okoliczności, w których się znajdzie, szuka rozwiązania w każdej sytuacji, potrafi myśleć nieszablonowo. Taka osoba jest w stanie stworzyć wokół siebie dobrą i efektywna załogę, która jest kluczowym elementem prowadzenia działalności.
Dlaczego tak ważne są wyżej wymienione cechy? Dlatego, że franczyzobiorca oczywiście dostaje mnóstwo możliwości, ale jednocześnie sporą presję, musi udźwignąć renomę, wizerunek, markę oraz autorytet firmy-matki tak, aby jakość świadczonych przez niego usług lub sprzedawanych towarów nie odstawała od pierwowzoru.