Istnieje kilka czynników związanych z franczyzą, które wpływają na jej sukces lub porażkę, a lokalizacja jest zdecydowanie na szczycie tej listy. Umieszczenie punktu w złym miejscu może nie tylko przyczynić się do niepowodzenia, ale również generować ogromne straty i to bez względu na to, ile innych rzeczy zrobi się dobrze. Oto kilka wskazówek, które pomogą wybrać dobrą lokalizację dla swojej franczyzy.
Poznaj swoją koncepcję franczyzy
Przed wyborem lokalizacji warto w pełni zrozumieć koncepcję konkretnej franczyzy. Klient docelowy jest centralnym elementem, dlatego bardzo ważne jest, aby profilować swoich odbiorców i określić to, gdzie mieszkają i pracują, gdzie i jak się bawią oraz co mogłoby ich przyciągnąć do firmy. Oto kilka najważniejszych szczegółów, o których powinno się pomyśleć, zanim zdecyduje się na dany obszar:
Kto jest docelowym klientem?
Jakie są zwyczaje odbiorców związane z zakupami, jedzeniem, stylem życia i jak wpływają one na biznes?
Gdzie na danym obszarze umieściłoby swój punkt konkurencyjne przedsiębiorstwo?
Czy potrzebna jest dobrze widoczna lokalizacja, czy też dźwignią marki będzie spory nakład na marketing?
Ile pieniędzy można miesięcznie przeznaczyć na wynajęcie lokalu?
Jakie cechy nieruchomości pomogą osiągnąć większy sukces?
Sprawdź możliwości danej lokalizacji
Warto rozejrzeć się po okolicy, aby zobaczyć, które obszary naturalnie generują największy ruch i gdzie znajdują się konkurenci – takie obserwacje stanowią dobry punkt wyjścia. Powinno się także śledzić, ile typów franczyz w branży znajduje się w pobliżu rozważanej przestrzeni.
Przykład: jeśli otwiera się franczyzę gastronomiczną, to trzeba ocenić, ile restauracji znajduje się w okolicy, aby uniknąć przesycenia rynku.
Trzeba zastanowić się także, w jaki sposób ludzie dotrą do lokalizacji. Jeśli trudno jest nawigować samochodem lub jeśli parkowanie może być utrapieniem, to czy wpłynie to na firmę? Czy pobliskie organizacje pomogą zwiększyć ruch w lokalizacji? Myślenie o tym, co przyniesie nowy biznes i sprawi, że ludzie będą wracać po więcej, jest kluczowym czynnikiem długoterminowego sukcesu.
Przykład: ludzie mogą pojawiać się w okolicy np. z powodu załatwiania spraw urzędowych lub w drodze z pracy – utworzenie lokalu na takiej naturalnej ścieżce ruchu może przynieść znaczną ilość klientów.
Użyj zasobów franczyzodawcy
Franczyzodawca powinien być w stanie zapewnić dużą pomoc w wyborze najlepszej lokalizacji. Prawdopodobnie ma już mnóstwo informacji o tym, które miejsca są najlepsze dla franczyzobiorców, a niekiedy ma już nawet kontakty z pośrednikami w handlu nieruchomościami i pomoc prawną, aby ułatwić proces wynajmu.
Każda marka ma swoje własne specyficzne wymagania odnośnie przestrzeni, które wynikają z wieloletnich badań rynkowych. Wyniki takich raportów ma franczyzodawca, co czyni go świetnym sprzymierzeńcem, gdy szuka się odpowiedniego miejsca do otwarcia swojej firmy. Ponadto jego celem jest wspierać w tym, by nowy właściciel mógł odnieść sukces – w końcu to również przełoży się na jego zarobki. Dlatego warto korzystać ze wszystkich narzędzi, pomocy i rad, jakie otrzymuje się od franczyzodawcy – to właśnie jemu najbardziej zależy na tym, aby dana lokalizacja była idealna.
Dlaczego lokalizacja jest tak ważna?
Określenie położenia nieruchomości to jedna z najważniejszych decyzji strategicznych, które trzeba podjąć, budując swój biznes. Niezależnie od tego, czy jest się franczyzobiorcą, czy też franczyzodawcą, należy starać się, aby marka była wszechobecna i dostępna dla szerokiego grona odbiorców. A lokale umieszczone w miejscach pełnych potencjalnych klientów nigdy nie są tanie.
Sprowadzenie tłumów do miejsc, które nie cieszą się ogromną popularnością, może być niezwykle trudne i działa tylko w przypadku renomowanych, bardzo dobrze znanych marek. Jednak w przypadku pozostałych firm taka lokalizacja może być wielką przeszkodą do osiągnięcia sukcesu. Warto więc poświęcić sporo czasu na odpowiednie badania, poznanie swoich odbiorców, ich oczekiwań i stylu życia, by wybrać taki lokal, w którym franczyza rozkwitnie.
Sprawa wygląda o wiele prościej kiedy decydujemy się na franczyzę w modelu take away. Wtedy fizyczna lokalizacja punktu gastronomicznego spada na dalszy plan. Dlaczego? Ponieważ w tym modelu klienci głównie zamawiają jedzenie przez internet, bez osobistej wizyty w naszym punkcie. Dlatego też franczyza Sushi World tak dobrze sprawdza się nawet w tych trudnych czasach, w jakich przyszło prowadzić biznes gastronomiczny!