W ciągu ostatnich kilku lat znacząco wzrosło zainteresowanie franczyzą w Polsce. Wiele osób uważa, że to rodzaj biznesu, który bardzo szybko się zwróci, nawet kilkukrotnie. Czy to prawda? Tego dowiesz się w poniższym artykule.
Rozwój miękkiej oraz twardej franczyzy
Twarda franczyza wymaga przestrzegania ściśle określonych zasad. Franczyzodawca może mieć wpływ np. na wygląd lokalu franczyzowego. Do tego typu franczyzy należą sklepy typu convenience (np. Żabka) i specjalistyczne, w tym alkoholowe. Jednak niepodważalnym plusem takiego rozwiązania jest to, że franczyzodawcy mają dostęp do bardzo dokładnych wyników z innych lokalizacji. Sklep alkoholowy, znajdujący się w dobrej lokalizacji (np. w centrum miasta) może zacząć zarabiać na siebie szybciej, niż zostało to przewidziane, bo już nawet po dwóch miesiącach od otwarcia. Czasem zdarzają się przypadki ekstremalne, gdy biznes zwraca się już po miesiącu od rozpoczęcia działalności.
Miękka franczyza to rodzaj biznesu, w którym franczyzobiorca ma większą swobodę swoich wyborów. Dla osób otwierających sklep spożywczy liczą się skuteczny marketing oraz promocje, a marki to rzecz drugoplanowa. Czas, w którym zwróci się kwota zainwestowana w sklep spożywczy, rzadko kiedy zależy od nazwy, pod którą działa, a częściej ma na to wpływ lokalizacja sklepu, obsługa klienta, a także jakość towarów, dlatego sklepy decydują się na wprowadzenie produktów marek własnych. Minusem wyboru miękkiej franczyzy jest fakt, że tym przypadku trudniej będzie określić czas potrzebny na rozkręcenie interesu.
Franczyzodawca powinien także przedstawić biznesplan, w którym poinformuje biorcę, np. o tym ile czasu będzie musiał dokładać do zakładu lub co w przypadku zbyt wolnego rozwoju interesu. Ale należy pamiętać, że przedsiębiorca w pierwszych miesiącach funkcjonowania biznesu prawdopodobnie będzie musiał się przygotować na dokładanie z własnej kieszeni na m.in. wypłaty dla pracowników, wynajem lokalu lub towar potrzebny mu do prowadzenia działalności.
Szybki, ale drogi sposób na biznes?
Niewątpliwie biznes franczyzowy to szybsza i stosunkowo łatwiejsza droga do sukcesu. Warto też wiedzieć o niezbędnych szkoleniach i spełnieniu wymogów franczyzodawcy, a im droższy biznes, tym dłuższe szkolenie. Takie szkolenie może trwać nawet 15 miesięcy i jest oczywiście bezpłatne. Obejmuje dziedziny takie jak np. praktyczna praca w zawodzie biznesu franczyzowego, a także sprawy administracyjne.
Jedną z najdroższych franczyz jest restauracja McDonald’s. Samo wyposażenie obiektu to koszt nawet 3,8 miliona złotych. Ale znaczna większość takiego modelu biznesu nie wymaga bardzo dużych kwot na start. Badania przeprowadzone przez Akademię Rozwoju Systemów Sieciowych pokazują, że najbardziej atrakcyjne dla potencjalnych franczyzobiorców są rozwiązania franczyzowe, które nie wymagają wysokich inwestycji. Aż 75% badanych twierdzi, że w biznes pod nazwą już znanej na rynku marki powinno się zainwestować maksymalnie 70 tysięcy złotych.
Mniejszy wkład własny znaczy szybszy zwrot z inwestycji
Najważniejszym warunkiem jest wysokość inwestycji. Przedsiębiorca, który decyduje się na tańszą franczyzę może liczyć na szybszy zarobek. Należą do nich franczyzy związane z edukacją, usługami B2B oraz finansowe (ogólnie takie, które zakładają, że zajmie się nimi sam właściciel nie zatrudniając przy tym pracowników). Szacunkowo, właśnie takie inwestycje (do 50 tysięcy złotych) mogą zwrócić się już w ciągu 6 miesięcy.
Zyski z tych droższych biznesów (do 100 tysięcy złotych) będzie można odnotować po około roku. Najwięcej, bo aż kilka lat, będą musiały poczekać osoby, które zdecydują się na otwarcie w ramach biznesu franczyzowego np. restauracji. Jak widać — nie ma zasady, która mówi, w jakim czasie powinna się zwrócić działalność, ale najszybciej zwróci się „tania franczyza”, czyli taka, która nie wymaga wysokich inwestycji.