Wiele osób marzy o własnej firmie, w której same byłyby dla siebie szefem. Wtedy pojawia się pytanie, jak wypromować swoją działalność, żeby przynosiła dochody, a także zbudować jej markę. Odpowiedzią na te pytania może być franczyza.
Na czym to polega i co to właściwie jest?
Franczyza to nic innego, niż skuteczny sposób na prowadzenie własnej firmy. Franczyzodawca za pośrednictwem umowy na piśmie – umowy franczyzy, udostępnia swoją markę franczyzobiorcy i w ten sposób franczyzobiorca staje się właścicielem własnej działalności gospodarczej, ale pod nie swoim szyldem. To świetny sposób dla osób, które zaczynają dopiero swoją przygodę z własną działalnością, albo nie mają pomysłu co chciałyby prowadzić. Franczyzobiorca otrzymuje cały pakiet zalet, z tytułu prowadzenia firmy franczyzowej. Wyróżnić można między innymi:
✔️ profesjonalny know how, czyli wiedzę w pigułce,
✔️ znak towarowy,
✔️ fachową pomoc i szkolenia,
✔️ materiały reklamowe.
Franczyzodawca zapewnia wsparcie podczas rozpoczęcia działalności, a także całego czasu jej trwania. Dzięki temu franczyzobiorca otrzymuje bezpieczeństwo i najbardziej potrzebną pomoc startową.
Rodzaje franczyzy
Franczyza występuje w kilku postaciach. Jedną z częściej występujących jest franczyza dystrybucyjna, obejmująca firmy z branży handlowej, typu sprzedaż artykułów spożywczych lub stacje paliw. Równie często spotkana jest franczyza usługowa. Polega na dzieleniu się szyldem w takich branżach jak gastronomia, turystyka, czy bankowość. Przykładem franczyzy usługowej może być Sushi World.
Sushi World oferuje bardzo dogodne warunki funkcjonowania pod swoją marką. Bar ten gwarantuje wysokie zyski w miejscowościach nawet od 20 tysięcy mieszkańców. Ponadto franczyzobiorca ma możliwość własnej aranżacji lokalu, może wybrać dowolną lokalizację, a także wprowadzić modyfikację menu. Właściciel własnego lokalu dostaje podręcznik operacyjny, czyli wszystkie informacje odnośnie prowadzenia Sushi World. Dodatkowo nowy franczyzobiorca otrzymuje wsparcie w postaci szkoleń i kursów dla swoich pracowników tak, aby czuli się świetnie przygotowani i gotowi na nowe wyzwania w pracy.
Sushi World stawia na model take away, czyli możliwość zabrania sushi na wynos. Model ten zapewnia stały przychód właścicielowi, nawet w tak niepewnych czas jak obecnie, kiedy restauracje utrzymywały się głównie ze sprzedaży posiłków na wynos. Oprócz tych dwóch rodzajów franczyzy, wyróżnić można także franczyzę bezpośrednią oraz wielokrotną.
Korzyści płynące z prowadzenia franczyzy
Korzyści z prowadzenia tego typu działalności są obopólne; i dla franczyzodawcy i dla franczyzobiorcy. Franczyzobiorca podpisując umowę franczyzy, staje się częścią większej marki i od tej chwili zaczyna ją umacniać. Niewątpliwym plusem takiego rozwiązania jest przyjęcie klientów, jako stałych gości marki, dzięki czemu nie musi budować swojej pozycji latami, aby osiągnąć sukces.
Początkujący franczyzobiorca najczęściej dopiero rozpoczyna swoją karierę jako właściciel, więc nie ma praktycznej wiedzy jak prowadzić firmę. Dzięki franczyzie dostaje całą niezbędną pomoc już od samego początku i przez cały okres umowy może polegać na franczyzodawcy, na jego poradach, pomocy i doświadczeniu. Franczyzodawca z kolei dalej rozwija swoją markę i poszerza kanały dystrybucji, zmniejszając tym samym przestrzeń dla konkurentów. Dostaje on również określony w umowie procent od obrotu, z tytułu udzielenia możliwości prowadzenia działalności pod swoją marką.
Franczyza sushi? Idealne rozwiązanie
Franczyza wydaje się idealnym rozwiązaniem dla osób, które chciałyby rozpocząć karierę jako właściciel danego obiektu, ale nie mają doświadczenia, lub boją się zaryzykować ze swoją marką. Każdy biznes obarczony jest wizją niepowodzenia, ale franczyza zmniejsza go do minimum, ponieważ franczyzodawca zobowiązuje się do udzielania fachowej pomocy osobie, która rozpoczyna swoją przygodę. Nie jest tak, że franczyzobiorca zostawiony jest sam sobie. Dostaje on przede wszystkim niezbędny know how, dzięki któremu wszystko wydaje się prostsze i zdecydowanie wykonalne do zrobienia.