Chcąc budować własny biznes, nie musimy robić tego od zera, pod własnym szyldem. Bardzo popularne wśród przedsiębiorców jest nawiązywanie współpracy z markami, które zbudowały już swoją pozycję na rynku i działanie pod ich logiem. Do wyboru mamy 2 rodzaje takich współprac – franczyzę i ajencję. Którą z nich wybrać?
Czym jest franczyza?
Franczyza polega na zorganizowaniu takiego systemu sprzedaży opierającego się na ciągłej i skoordynowanej współpracy pomiędzy franczyzobiorcą a franczyzodawcą. Są to dwa odrębne podmioty gospodarcze. Decydując się na taki rodzaj współpracy należy pamiętać, że to franczyzobiorca jest właścicielem danej inwestycji, a z tym wiąże się szereg obowiązków. Taki przedsiębiorca musi nie tylko mieć zapewnione lokum, ale również sam musi kupować sobie towar oraz pilnować terminowego uiszczania wszystkich wymaganych opłat. Takie koszty, w zależności od rodzaju działalności, mogą być różne i oscylować pomiędzy kilkunastoma do nawet kilkuset tysięcy.
Oprócz tego franczyzobiorca jest zobligowany do płacenia franczyzodawcy opłat franczyzowych oraz licencyjnych, które musi uiszczać co miesiąc. W zamian przedsiębiorca otrzymuje materiały marketingowe, wsparcie ze strony franczyzodawcy oraz know-how prowadzenia danego biznesu. Franczyza daje przedsiębiorcy dość dużą swobodę działania i decydowania, jak ma być prowadzony biznes. Franczyzobiorca, mimo że działa pod znakiem rozpoznawalnej firmy, to działa na własny zysk.
Czym jest ajencja?
Decydując się na ajencję powinniśmy mieć świadomość tego, w odróżnieniu od franczyzy, nie jest to umowa współpracy, ale dzierżawy. Czym więc ajencja różni się of franczyzy? Przede wszystkim tym, że przedsiębiorca dostaje na start lokal, który jest w pełni wyposażony i gotowy do prowadzenia w nim danej działalności. W związku z tym ajent nie musi mieć wkładu własnego, którego, tak jak w przypadku franczyzy, potrzebowałby na kwestie związane z wynajęciem czy kupnem lokalu, a także jego zatowarowaniem.
Ajencja nie wiąże się również z kosztami licencyjnymi. Co ważne, ajent działa na rzecz i w imieniu kontrahenta – musi się więc dzielić zyskiem. Oczywiście, dostaje on również niezbędne wsparcie i niezbędne szkolenia, ale w odróżnieniu od franczyzobiorców, nie są oni zaznajamiani z know-how firmy. Ajent może sam decydować, jakie działania marketingowe podjąć, aby skutecznie wypromować biznes oraz kogo zatrudnić.
Decydując się na ajencję godzimy się na prowadzenie biznesu w taki sposób, aby był on zgodny z wszystkimi wytycznymi, które stawia nam kontrahent, a także liczyć się z przeprowadzaniem kontroli czy audytów. W odróżnieniu od franczyzy, w umowie ajent ma określoną stałą stawkę, a w wielu przypadkach również bonusy czy premie. Z ajencją wiąże się również małe ryzyko, że biznes się nie uda, a Ty będziesz stratny.
Ajencja czy franczyza – na co się zdecydować?
Zarówno franczyza, jak i ajencja są warte rozważenia, jeśli myślimy o wystartowaniu z własnym biznesem. Działanie pod szyldem znanej marki z reguły daje nam większe bezpieczeństwo niż zaczynanie wszystkiego od początku. Bez względu na to, którą formę wybierzemy, wchodząc w dany biznes należy mieć jakiekolwiek doświadczenie czy wiedzę na ten temat. Nawet najlepsze know-how, bez odpowiedniego zaangażowania, nie sprawi, że odniesiemy sukces w branży.
Nie wiesz, na którą z form się zdecydować? Jeśli jesteś osobą początkującą lub po prostu nie masz wkładu własnego, dobrą opcją będzie dla Ciebie ajencja. Jeśli w biznesie zależy Ci jednak przede wszystkim na swobodzie działania, dużo lepsza będzie franczyza. Na początku wygeneruje ona więcej kosztów, ale później pozwoli Ci na samodzielne podejmowanie decyzji w zakresie zarządzania biznesem. Tak jak w przypadku otwierania własnego biznesu, tak i tutaj należy przemyśleć wszystkie za i przeciw i wybrać tę formę, która będzie dla nas najkorzystniejsza.